Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Odkaz dňa

Šťastie je mozaika zložená z drobných radostí.

- A.Maurois -

Prihlásenie

Zapamätať

Biorytmus

Hľadaj znamenie

Alternatívne terapie

V dnešnej dobe sa môžete stretnúť s veľkým množstvom rôznych alternatívnych terapií sľubujúcich zlepšenie vášho zdravia či už duševnmého, alebo fyzického. Aby ste sa v nich lepšie dokázali zorientovať, pripravili sme pre vás nasledujúci prehľad.

Gestalt Terapia

Túto metódu realizácie osobného rastu prostredníctvom sebauvedomenia (je podobná metóde skupín encounteru, je ale miernejšia) vytvoril Friedrich (Fritz) Perls (1893-1970). Tento pôvodne berlínsky psychoanalytik mal po 2. svetovej vojne prax v USA a vtedy vznikla gestalt terapia. Vychádza z názoru, že predstavy, pocity a činy akosi súvisia s celou osobnosťou (z nemeckého die Gestap-celistvá bytosť). Ak reakciu na nejakú udalosť neprežíva celá osobnosť, je podľa gestalt terapeutov skúsenosť neúplná a výsledkom je vnútorný konflikt. Ten potom spôsobuje poruchy správania.

K zablokovaniu určitých aspektov reakcií môže dôjsť už v detstve, snáď na žiadosť dospelých. Niektoré potreby človeka tak môžu zostať trvalo neuspokojené. Gestalt terapia sa pokúša nesprávne reakcie napraviť tým, že klientovi radí, aby neanalyzoval minulosť (ktorou sa zaoberajú iné psychoterapie), ale aby si uvedomoval všetky svoje myšlienky, pocity, aktivity a gestá, čo to, čo sa okolo neho deje, vyvoláva. Cieľom je naplno si uvedomovať sám seba, vidieť svoj život jasno, uvedomiť si, čo od neho chceme, oceniť vlastnú hodnotu a cítiť sa slobodne sám sebou. Perls zhrnul svoju teóriu takto: "Robím svoju vec a vy robíte svoju. Nie som tu na svete preto, aby som žil podľa vašich očakávaní, a vy tiež nie preto, aby ste žili podľa mojich. Vy ste vy a ja som ja."

Táto terapia môže byť prospešná ľuďom, ktorí trpia úzkosťou a napätím, a tiež tým, ktorí strávia veľmi veľa času hodnotením a vysvetľovaním toho, čo urobili. Pomoc sa ponúka i tým, ktorí majú stále problémy vychádzať s ľuďmi naokolo alebo vytvoriť si blízky vzťah.

Terapeuti používajú k tomu, aby ľuďom pomohli k sebapoznaniu, všetky prostriedky, ktoré považujú za vhodné. Niekedy medzi ne patrí i pohyb, arteterapia a bioenergetika. Sedenie môže mať podobu schôdzky klienta s terapeutom v súkromí, práce v skupine za použitia špeciálnych cvičení podporujúcich sebauvedomovanie alebo podobu práce v skupine rozdelenej na páry. Prvým cvičením môže napr. byť prehliadanie nôh a rúk náprotivku a potom presný popis toho, čo si klient všimol. Jedna z techník, ktoré Perls vyvinul, vyzerá takto: klient sedí oproti prázdnemu kreslu. Predstavuje si, že v ňom sedí niekto blízky, a vedie s ním diskusiu. Pritom hrá striedavo rolu oboch osôb a presadá si z jedného kresla na druhé.

>Alternatívne terapie - Gestalt Terapia

Reklama na stránke | Pravidlá | Kontakt | Na stiahnutie | Cookies * Veštenie naživo zabezpečuje Mediatex s.r.o., P.O.BOX 60, 830 00, Bratislava 3, cena 1 min. hovoru 1,60 EUR s DPH.

OK

×